Första steget mot att bli ett "riktigt" företag

05.03.2018

2018-03-05 tog Kompasskurs ett stort steg i sin utveckling som företag och lämnade in en ansökan om att registrera Enskild firma. Bedömningen är att det är ett naturligt steg för att kunna utveckla företaget i rätt riktning.

Tidigare egenanställd

Bolagsformen har fram till skrivande stund varit Egenanställd genom Cool Company. Så kommer det förbli ett tag till, tills allt pappersarbete är färdigt, något som kan ta sin tid ibland.

Att vara egenanställd har många fördelar, inte minst inom tjänstesektorn. Det är mycket enkelt att bli egenanställd genom exempelvis Cool Company eller Frilans Finans, företag som då sköter all fakturering, inbetalning av skatter, liksom har stenkoll på vilka avdrag man kan göra. 

Men det har också sina nackdelar. Dels har det en tendens att bli kostsamt då företagen tar cirka 6 % i avgift på varje faktura för att tillhandahålla sina tjänster. Fakturerar man större summor, kan det i slutändan bli mycket pengar.

Vidare är det många försäkringar man inte täcks av. Som exempelvis om man vill erbjuda transporttjänster finns inga försäkringar som täcker godset man transporterar om olyckan skulle vara framme.

Bokföringen har avskräckt

För min del har det varit krånglet kring bokföringen, att håll koll på moms, avgifter och avdrag som avskräckt mig från att starta eget. Att anlita bokföringsföretag att sköta det är oftast kostsamt och inte något man alltid har råd med vid ett nystartat företag.

Men i dagens finns tjänster på internet där man enkelt kan sköta sin bokföring för en billig peng. En sån är Red Flag, där man för 500 kronor i månaden får hela sin bokföring skött. Jag tyckte nästan det lät lite för bra för att vara sant, men har kollat upp företaget och det verkade seriöst.

Så nu är ansökan inskickad och inom en snar framtid är Kompasskurs ett registrerat företag.

Fler tjänster

I och med ombildande till Enskild firma öppnas möjligheten att erbjuda fler tjänster. En av de första kommer vara en budningstjänst det nu kommer gå att teckna en försäkring för det gods som transporteras. Med tiden kommer det även bli fler, är förhoppningen.

Tobias Lindkvist